Tankekrig. Psykose
Som følge af katastrofen med Line og min forliste kærlighed til Anne Marie startede jeg en tankekrig mod mig selv. Min tanke vendte sig mod sig selv, og jeg havde ingen ro og fred. Hvor flygter man hen, hvis man vil flygte fra sin tanke?
Samtidig pådrog jeg mig formentlig et brud eller en lædering af mit isolationslag (se Vandrer mod Lyset), en skade man kan pådrage sig fx ved at tænke stærke, onde tanker, eller ved langvarige og dybtgående sorger (jf Vandrer mod Lyset, s. 293 (Oversigten) og Supplement II, no 71).
At det forholder sig sådan – at mit isolationslag er partielt læderet – tyder en drøm fra tiden umiddelbart efter, at Anne Marie og jeg skiltes på: Jeg ser i drømme en skikkelse sidde i en mørk hule med knuste ben. Over ham ses et hul, en åbning i en mur, og gennem hullet ser jeg en smuk, azurblå himmel strømme.
En følge af læderingen af mit isolationslag er, at jeg mere eller mindre konstant kan mærke, næsten sanse, lys- og mørkestrømninger i min krop og sind og omkring mig. Det er en evne, som man normalt ikke skal have, af hensyn til ens mentale sundhed. Det er et tegn, et symptom, på psykisk sygdom.
Kort efter at jeg forliste af ulykkelig kærlighed, begyndte jeg at få medicin, psykofarmaka. I kortere perioder siden har jeg et par gange forsøgt at leve uden, og da er tankekrigen blevet til egentlig psykose; en tilstand, der for mig betyder, at der - i et billede - sættes minus foran alle personlige værdier og foran alle fænomener og kendsgerninger, så de antager præcis den modsatte værdi af virkeligheden. Virkeligheden og sindet sprænges, og sættes sammen på ny uden at glemme en eneste detalje, bare omvendt, bagvendt.
Dette er en direkte følge af mørket, det onde, det er en af de måder, det fungerer på. Det negerer lyset. Igen kan vi hente inspiration fra kohærensteorien for sandhed, en teori der siger, at sandhed kan udgøres af sammenhængende ideer og udsagn (propositions) uden indre modsigelse.
Psykose er for mig et sådant sammenhængende system; der er ingen indre modsigelse, alle detaljer i ens verdensbillede er med, men hele systemet, billedet om man vil, er illusion, forvrængning, det er sat omvendt sammen som et fotografisk negativ.
Hvis vi kalder de sande og samlede verdensbilleder uden indre modsigelse for sand kohærens, og de splittede, bagvendte, omvendte systemer falsk kohærens, så har vi eksempler på dem begge mange steder i verden og i litteraturen også; fx er Vandrer mod Lyset et eksempel på sand kohærens, og – så vidt jeg kan se – er fx Peter Kjærulffs værker, Kristendom og Islam eksempler på falsk kohærens.
Hvis man – som jeg – fx tror på Gud, og på at Han/Hun er en uendelig Magt, og derudover er varm og tryg og nær og absolut ikke en, man har grund til at frygte, bliver Han/Hun i psykosen (eller i forvrængede tanke- og trossystemer som fx Kristendom og Islam) til et frygteligt, straffende uhyre, gode mennesker bliver i den psykotiske forestilling onde, og omvendt osv.
Det eneste der gør, at jeg ikke lever i en ”evig” (livsvarig) psykose er medicinen. Jeg ”nøjes” med tankekrigen, som aldrig er hørt op. Det vil sige: Ingen fred og hvile, tankekrigens evindelige stress og jag.
Om det nogensinde vil ophøre for mig i denne inkarnation, dette liv, ved jeg ikke. Men jeg prøver at nå det i min almindelig hverdag og gennem disse skriverier ved at forsøge at tænke, føle, leve, skrive til bunds og til kerne. Og jeg kan allerede mærke en vis lettelse og måske en begyndende katarsis, heling.
Jeg fornemmer håb og vej. Er det tid at slutte fred – også med mig selv? Er det muligt? Kan jeg vække det døde til live igen?
En kristen vil sige: Nej. Dertil kræves Kristus. Men jeg vil med mit liv bevise, at det jeg tror på, er sandt: Vandrer mod Lyset og med den Guds ord om, at ingen lidelser, ingen forbandelser og intet mørke kan vare ved evigt. Ikke som Kristus dø for min lære.
Guds vilje ske!
Kommentarer
Send en kommentar