Damokles Sværd

 Mørket, det onde – i Vandrer mod Lysets forstand – er en urkraft, der kan give mange forskellige udslag og virkninger i den jordiske verden og i det menneskelige liv. En af de former det kan optræde i, er den paradokse og bagvendte; her i et billede:

 

Mørket kan hænge over os som et Damokles Sværd, truende; og i angst for det kan vi da af mørket fristes til selv at kappe det hestehår, sværdet ifølge myten hænger i. Og da bringer vi os selv det vi frygter (mest).

 

Myten om Damokles sværd kan i denne forståelse også bruges som et præcist billede på mørkets polspænding med ledsagende fristelse til synd for at udløse, befri os fra den ubehagelige og lidelsesfulde spænding: Sværdet der hænger truende over os (polspændingen), og sværdet der falder og gennemborer den lidende (den syndige handling og dens konsekvenser; handlingen skaber ikke befrielse og forløsning, men dræber os (nedbryder ånden)).

 

Dette er en sandhed, der har direkte forbindelse til og betydning for min sygdom og lidelse, lige som det kan siges at have almenmenneskelig betydning og interesse. Jeg selv fristes ofte – på grund af den smerte og lidelse kærligheden udover glæde også bringer mig – til selv at fremkalde kærlighedsbruddet - af angst for det: Damokles sværd hænger over min kærlighed i en pinefuld spænding og angst, som jeg fristes til at udløse ved at skære tråden, der bærer det eller den, over.

 

Andre kan fx af angst for døden tage sit eget liv, idet døden hænger over den ulykkelige som et Damokles sværd, truende; man søger da udløsning for spændingen og angsten ved at kappe tråden, det hænger i (selvmordet).

 

Mørket har generelt en tendens til at give os det modsatte af, hvad det lover, eller til at give os netop det, vi søger at undgå og frygter.

 

Det frister og lover altså fred og afspænding gennem synd, men bringer reelt (værre) lidelse og ufred. Det gør den magtbegærlige magtesløs, idet han bliver slave af sit begær, et begær der ikke kan mættes, men giver sult efter mere magt; den pengebegærlige kan have en følelse af fattigdom, og vil bestandig søge større rigdomme, der heller ikke kan mætte begæret. Alt i overensstemmelse med begærets natur:

 

Begæret mætter ikke, kan ikke mættes (varigt), men giver (øget) sult efter det, man nu begærer. Eller i en positiv formulering efter Halfdan Rasmussen: Det du ikke begærer, vil trygt komme til dig.

 

Fx fred?

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Skizofreni set indefra - nyt blogprojekt

Dualen

Kærlighedens janusansigt