Lidt om min baggrund

 Jeg hedder Carsten Ploug Olsen, er født 1966 i Odense, hvor jeg har boet det meste af mit liv, fraregnet nogle år i Aarhus i forbindelse med et mislykket studieforløb. Jeg kommer af en rimeligt velstående, men ikke-akademisk familie.

 

Min far tjente i sit arbejdsliv en del penge, og arbejdede blandt andet i olieindustrien som selvstændig konsulent, og min mor arbejdede før hun blev pensioneret for forskellige rådgivende ingeniørfirmaer, deriblandt Ramboll.

 

Som så mange i min generation er jeg skilsmissebarn.

 

Som alle mennesker er hverken min far eller mor enstrengede, endimensionale personligheder; min far kan godt være temmelig firkantet, min mor følsom. Men begge har de også udpræget sans for ansvar, og er til at stole på.

 

Min bror, Jacob, er præget af autisme og retardering og epilepsi, og min mor har i den forbindelse kæmpet lange og svære kampe for hans vel, og har oplevet store sorger – både i forbindelse med Jacobs og med mine lidelser.

 

Jeg oplever at min far altid har været der for mig under mine sværeste år – med den støtte, han har kunnet give, ikke mindst økonomisk.

 

Jeg blev student i 1985 fra Sct. Knuds Gymnasium i Odense. Efter at have arbejdet i kibbutz i Israel (Tel Yosef) i et halvt år, og efter at have aftjent min værnepligt i civilforsvaret ligeledes af et halvt års varighed, flyttede jeg fra Odense til Aarhus for at studere.

 

Og dette oplevede jeg som at sætte mine ben i tynd eller tom luft. Da jeg gik i gymnasiet, var jeg ofte i opposition til familien, og kritiserede den meget og gerne. Men da jeg selv skulle til at skabe mig et liv, skabe værdier og tage ansvar, opdagede jeg, at jeg så at sige intet havde at bygge på.

 

Ødelæggelsen af min personlighed var i gang, og havde været i gang længe. Jeg husker, hvordan jeg en aften gik rundt uden for det kollegium, hvor jeg boede - jeg husker det som en mørk og blæsende og kold efterårsaften, jeg studerede på dét tidspunkt teologi, efter at have afbrudt et studium i Statskundskab - mens jeg tænkte –

 

Hvad skal der egentlig blive af mig?

 

Og dét var et rigtig godt spørgsmål.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Skizofreni set indefra - nyt blogprojekt

Dualen

Kærlighedens janusansigt