Argumenter for liv. Zyprexa (Olanzapin)
To be or not to be, that is the question; William Shakespeare
Hver aften på samme tid – omkring kl 21 – tager jeg 30 mg Zyprexa (Olanzapin); et antipsykotisk neuroleptika uden hvilket jeg ikke kunne fungere. Det er en relativ høj dosis, men jeg er også ”en stor mand”; jeg er 1,96 m høj og vejer omkring 94 kg.
Før Zyprexa fik jeg Trilafon i over 20 år, og i mange år var jeg skeptisk og kritisk indstillet overfor medicinens nødvendighed, delvis på grund af nogle uheldige indflydelser fra den danske psykiske forsker, Peter Kjærulff, der var og sikkert stadig er principiel og energisk modstander af medicin til psykisk lidende som mig.
Jeg har et par gange forsøgt – på egen hånd – at droppe medicinen. Og hver gang er helvede brudt løs i mig, jeg er brudt totalt sammen psykisk, og er i den forbindelse flere gange blevet indlagt på åbne og lukkede psykiatriske afdelinger både i Aarhus og i Odense.
Nu accepterer jeg medicinen. Brændt barn skyer ilden, som man siger. Det ville ikke give mening at forsøge uden igen. To alvorlige psykotiske sammenbrud er nok.
Men med hensyn til medicin kunne jeg tænke mig at formulere en lidt bredere kulturkritik. For sådan en som mig er medicin en livsnødvendighed, en livline. Men det føles – selv om jeg altså har denne grundlæggende accept – nogle gange reducerende som menneske kun at blive betragtet som en defekt krop og sind eller ånd. På de psykiatriske afdelinger har jeg ofte oplevet, at vi patienter indlægges, får medicin, og så sidder vi ellers og triller tommelfingre, og venter på at den forhåbentlig virker og hjælper. Vi er venligt set som planter man vander og gøder og håber vil gro igen efter at være visnet bort og næsten er døde, eller som maskiner, der er skruet forkert sammen, og som man så forsøger at reparere.
Den bredere kulturkritik går på det ensidige fokus på det fysiske, det materielle, herunder den fysiske hjerne, som man filosofisk og videnskabeligt – formentlig fejlagtigt (jf Vandrer mod Lyset) - betragter som bevidsthedens sæde. Vi lever i den vestlige verden i en kultur af materialistisk monisme, hvor det fysiske er alt, uden blik for den dialektiske spænding mellem det fysiske og det åndelige, der ideelt set kunne belive og frugtbargøre hinanden.
Det ville dog heller ikke være hensigtsmæssigt at svinge i den modsatte grøft med et eksklusivt og ensidigt fokus på det åndelige, som jeg forstår man gør i visse egne af Asien, fx i Indiens traditionelle kultur. Da bliver vi kun fattige og elendige sammen i en verden af ånd.
I den vestlige kultur har man i århundreder søgt at afbøde noget af den materielle nød og elendighed, og det er en kamp, som stort set er vundet. Men det er sket på bekostning af det åndelige, hvilket kommer til udtryk i antireligiøsitet og filosofisk afvisning af det metafysiske, hvis vi med metafysik forstår det åndelige (meta ta physica; efter fysikken).
Hvis mennesker groft set er halvt krop og halvt ånd, så går vi i den vestlige verden rundt som halve eller kvarte mennesker i en kultur, der har overvundet de fysiske begrænsninger, og som har leveret materiel tryghed og fremgang for de fleste, men vi er havnet i en åndelig krise, hvor vi – mange af os forgæves – prøver at bære den ubærlige vægtløse frihed (se også Milan Kunderas Tilværelsens ulidelige lethed).
For at undgå tomheden river vi så hovederne af hinanden, og fylder kulturen med krig og vold og racisme – fx mellem danske muslimer og ikke-muslimer – da vi ikke tåler og ikke kan bære det byrdefrie liv. Vi søger byrde og tyngde ved krig og vold for ikke at svæve ud i det tomme rum.
Det ideelle ville vel være en ligevægt i den dialektiske spænding mellem det åndelige og det fysiske. Derunder en ordentlig og ikke-reducerende holdning til sådan en som mig, en ordentlig psykiatri.
Jeg er i et billede en bil – men ikke kun en bil. Der er også en chauffør i den. Jeg er et klaver, men det kan ikke spille Beethovens sonater af sig selv. Der er brug for en pianist.
Der er vel også brug for sådan én som mig og som dig?
Kommentarer
Send en kommentar