Skizofreni set indefra - nyt blogprojekt

 Jeg har besluttet at starte dette nye blogprojekt Skizofreni set indefra dels ud fra et offentligt behov for at kende til sindslidelser, som rammer så utroligt mange, alt for mange, og dels for dermed at bidrage til, at sindslidelser ikke er noget vi, der rammes af dem, forsøger at skjule, tier med og måske hemmeligt går og skammer os over.

 

Jeg vil gerne bidrage til – med en personlig vinkel – at sindslidelser ikke er noget, vi tier om, men taler om.

 

Grundsynspunktet for min lidelse – jeg har diagnosen paranoid skizofreni – er, at jeg engang selv har ødelagt mit liv, og selv har skabt mit indre kaos, og derfor er der i sidste ende også kun mig selv til at forsøge at rette op på det igen.

 

Jeg forsøger med andre ord at genopbygge min personlighed og liv, efter selv at have ødelagt begge dele.

 

Dette er et synspunkt og en vinkel, som givetvis ikke dækker alle andre psykisk lidende, men det gælder for mig, og selve denne måde at se tingene på rummer for mig i sig selv en lettelse og måske engang en mulig katarsis – heling.

 

Jeg er ikke offer, men ansvarlig for min lidelse, og derfor kan jeg i det mindste forsøge at gøre noget ved det.

 

Jeg har efterhånden et ret omfangsrigt forfatterskab bag mig, tekster overvejende af religiøst, filosofisk, politisk og skønlitterært indhold, og jeg har før skrevet om min psykiske lidelse. Dette kan man se på min hjemmeside carstenplougolsen.com og på min anden blog.

 

Men med det nye projekt Skizofreni set indefra forsøger jeg at give en løbende formulering af de tanker, følelser, håb og drømme jeg gør mig i relation til min sygdom, og med hvilke jeg søger at komme mig af svære lidelser, eller i hvert fald at leve med dem.

 

Med dét ønsker jeg også at videregive et håb til andre psykisk lidende, og give et vidnesbyrd om, at ingen er alene med sine lidelser, og derved videre bidrage til at skabe et fælles rum, hvor vi kan tale om svære ting og være sammen.

 

Og måske er netop dét meningen med det hele.

 

Velkommen!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dualen

Kærlighedens janusansigt